maandag 25 mei 2015

Speciale boeken: sneleditie

Een weekendje rommelmarkten leverde weer heel wat vondsten op:
Leonard en Jeroen zijn twee Tilburgers die wel heel leuke dingen maken. Dit boekje is een soort overzicht van hun projecten. Eerder sprak ik al over hun 'Dit is ...' filmpjes. En nu kwam ik er door dit boekje achter dat ze ook iets heel grappig deden op verschillende festivals. Vanop een grote hoogte lieten een voorwerp door een koker naar beneden te pletter vallen. Het voorwerp kon je enkel een fractie van een seconde zien, net voor het te pletter viel. Deze attractie heette dan ook toepasselijk: WAWAZDA.
Ik kocht dit boek omdat het dezelfde titel heeft dan mijn favoriete café (ja dat is meer dan voldoende). Maar gisteren vertelde René van Densen dat hij café Ranonkel heeft leerde kennen omdat het dezelfde naam heeft dan één van zijn favoriete boeken. De cirkel is rond.
Nog meer René van Densen: ik vond eindelijk zijn uitverkochte bestseller (voor 30 cent). In dit boek bespreekt hij op onnavolgbare wijze 50 Tilburgse kroegen. De titel alleen is natuurlijk al een must-have voor mijn boekenkast. Het boek lezen is nog goedkoper dan het boek zelf. Hier lees je het gratis.
Lang gezocht naar 'de Rakkers der grenzen' van Jan Vleugels. Niet voor mij maar voor een vriend, wiens grootvader dit boek over smokkelen in de Eerste Wereldoorlog schreef. Het boek speelt zich helemaal in de buurt van Turnhout af. 100 jaar na de gebeurtenissen is dit nog zeer fijn om te lezen.
ik hou ook enorm van het voorwoord van de schrijver dat weer eens een goed voorbeeld is van Kempische bescheidenheid:

'De lezers die belust zijn op hoge woorden en stipte letterkunde, leggen dit boek ter zijde. Zij echter, die een zuiver, bijna niet gefantaseerd oorlogsbeeld willen aanschouwen, door de schrijver zelf meegemaakt, lezen het; en de moeite hieraan besteed, zal hen met de kennis van vele gebeurtenissen verrijken.'

Dat ik 'De Verminkten' van Ungar (een Duitse klassieker) vond is op zich niet zo speciaal. Het wordt echter wel grappig als blijkt dat er als bladwijzer een briefje in zit met 'Gipskamer Geel' op. Zelden zo'n toepasselijke bladwijzer gezien.

1 opmerking:

  1. Ik heb de Anus van Nederland van René zelf gekregen. Een wereldboek is dat. Blijf zo door gaan en - zoeken. Rommelmarkten maar ook kringwinkels. Man, man, waar ik al geen boeken koop. Van een bestseller van Japin tot een pareltje van een Japanse Nobelprijswinnaar.

    BeantwoordenVerwijderen