(Onderstaande speech werd op 22 juni 2018 uitgesproken op de opening van de tentoonstelling 'Imagine the past' van Maurits Wouters en Marcel Dingemanse in Luycks gallery Tilburg.)
(één van de getoonde werken van Maurits Wouters)
Geacht
publiek,
Ik voel me
vereerd dat ik vandaag deze mooie tentoonstelling mag openen. Enkele jaren
geleden introduceerde ik Maurits in Tilburg toen hij werkte aan zijn prachtig
project rond het Bels lijntje. Het is mooi om te zien hoe hij hier nu in de
Tilburgs meest gerespecteerde kunstgallerij hangt naast Marcel Dingemanse.
Ik zou mijn
tekst vandaag graag willen beginnen met het uitleggen van de paradox van de
geschiedenis.
Geschiedkundigen
zijn bezig met het verzamelen van feiten en data, daarmee proberen ze een
verhaal te reconstrueren. Maar het verleden leeft enkel in het heden en als de
verzamelde feiten niet interessant genoeg zijn om ze te vertellen, dan is het
werk van de geschiedkundige ook zinloos. De vertelling, het verhaal is
belangrijker dan feiten, want als je de feiten niet tot leven kunt wekken in
een verhaal of kunstwerk, dan zijn feiten gedoemd te verdwijnen.
Wat we vandaag
zien op de tentoonstelling, zijn twee verschillende kunstenaars die met die
geschiedkundige feiten aan de slag gaan om deze tot leven te wekken.
MauritsWouters maakte als
eindwerk aan het RITS Brussel een film over het Bels lijntje, een treinspoor
tussen Turhout en Tilburg dat in 1867 werd gebouwd, eens rendabel was, maar als
snel de ambities niet kon waarmaken. Moderniseringen bleven uit en in 1973 reed
de laatste trein. In 1989 werd het traject omgevormd tot fietspad.
Zijn vader
werd geboren aan de spoorverbinding, maar het huis brandde af met alle foto’s
en documenten. De geschiedkundige feiten werden vernield, maar ook Maurits weet
dat het verhaal belangrijker is dan de feiten en dus ging hij zelf de feiten
reconstrueren. Hij filmde zijn vader die beelden maakte van de plaats waar ooit
het ouderlijk huis had gestaan en ging hiermee aan de slag om een verhaal te
vertellen.
We kunnen heel
de film dan ook bekijken als een angst voor geheugenverlies van de maker en bij
uitbreiding zijn vader. Liever iets verkeerd herinneren dan fout herinneren.
Als je geheugen je herinneringen mag vervormen, waarom zou je dat dan zelf niet
mogen doen? Wederom is de vertelling belangrijker dan de geschiedkundige feiten
in deze meerlaagse en soms anachronistische film. (Kijk hier de trailer)
De beelden die
we vandaag te zien krijgen, zijn stills uit deze film. Beelden die een
geschiedenis vertellen. Een verhaal dat wordt gemanipuleerd, beelden worden
bewerkt, ander archiefmateriaal uit de familie wordt verweven tot nieuwe
betekenissen. Resultaat zijn vaak surrealistische beelden die aanzetten tot
nadenken en reflecteren over de geschiedenis en de waarheid. Heeft het
treinspoor echt bestaan, of bestond het enkel in de verbeelding van de
speelgoedkamer?
(Pinholefoto van Marcel Dingemanse)
Ook Marcel Dingemanse lijkt zich zeer bewust van de eerder vermelde paradox van de
geschiedenis.
Een
geschiedkundige zou de beste camera gebruiken die hij kan vinden om iets vast
te leggen. Een camera met tientallen megapixels om elk detail haarscherp vast
te leggen voor de eeuwigheid. Maar Marcel Dingemanse doet dit niet, hij gaat
ook aan de slag met de geschiedenis, maar ook hij weet dat verhaal belangrijker
is dan de geschiedkundige feiten en dat gedetailleerde foto’s zelden
interessantere vertellingen opleveren dan beelden waar ook het toeval een
belangrijke rol speelt.
Daarom Marcel
Dingemanse gebruikt zelfgemaakte pinholecamera’s, camera’s zonder lens waarbij
het beeld op de gevoelige plaat gespiegeld wordt vastgelegd door een klein
gaatje. Pinholecamera’s zijn afgeleid van camera obscura een instrument dat
reeds gebruikt werd door Caravaggio en Vermeer. Licht is vanzelfsprekend
belangrijk maar ook de belichtingstijd en de ruimte zijn moeilijk te
controleren waardoor ook het toeval een belangrijke factor wordt.
Door die
oncontroleerbare factoren wordt ook het maken van de foto een verhaal. Het registreren
is minstens even belangrijk dan dat wat vastgelegd wordt. Een subtiele
wisselwerking tussen het vastleggen en dat wat vastgelegd wordt vormt een nieuw
verhaal en zorgt dat er een vertelling ontstaat die het vastgelegde in leven
houdt. De vertelling die belangrijker is dan de feiten.
Het werk van
Marcel Dingemanse bevat een grote afstandelijkheid, maar is toch op een vreemde
manier intiem. Dit zorgt voor intrigerende werken.
Ik hoop dat
jullie even hard genieten van de tentoonstelling als ik toen ik de werken voor
de eerste keer zag.
Wim Paeshuyse 22062018
Geen opmerkingen:
Een reactie posten