zaterdag 23 juli 2011

Uppsala - overdag


Na een overnachting in Stockholm na de bootreis vertrek ik smorgens naar Uppsala. Na slechts 40 minuten treinen in noordelijke richting kom ik aan in deze Zweedse studentenstad. Mijn jeugdherberg ligt vlakaan het station dus dump ik eerst mijn bagage voor ik het centrum ga verkennen.

In veel opzichten lijkt Uppsala wel op Turku dat ik twee dagen geleden bezocht. Er stroomt een rivier door de kleine stad, er is een spoorweg, er zijn veel tweedehandswinkeltjes en er is een kasteel. Ook de sfeer doet hetzelfde aan.

Ik picnic aan de Fyrisan (rivier). Aan de waterkant hebben ze banken geplaatst in een S-vorm, waardoor je er heerlijk in kan uitrusten. Zweeds design. In de rivier zitten duizenden kleine visjes aan het wateroppervlakte. Ik heb enkel wat groente en fruit mee en niets om deze visjes te voederen dus pulk ik een keer in mijn neus en gooi ik wat gedroogde snotkorsten in de rivier. Tot mijn groot jolijt zie ik hoe de kleine visjes vechten om deze lekker stukjes.

Een leuke boekenwinkel in Uppsala is de Drottninggatans Bokhandel in de gelijknamige straat. Ik hou van boekenwinkels die naast boeken ook nog een klein cafeetje hebben in de winkel waar je koffie en thee kan drinken. Mijn favoriet hierin blijft de Latte's en Literature in Breda, maar ook de Zondvloed in Mechelen en de Akademibokhandel in Stockholm zijn leuk.


Daarna bezoek ik het saaie kasteel en de botanische onkruidtuin (met cactusafdeling) van Uppsala. Beiden niet echt aan te raden. In het centrum bezoek ik enkele tweedehands winkels en vind ik twee Zweedse Hugo Claus boeken. In een andere winkeltje vind ik voor 10 kronen (1,10 euro) een oud exemplaar van 'Kinderen van de Bolderburen' van Astrid Lindgren met de orginele tekeningen van Nyman. Mijn favoriet kinderboek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten