woensdag 10 november 2010

Dodezielen op Allerjazzdag (1)


Dodezielen op Allerjazzdag - 27 okt
-een dag gevuld met JMH Berckmans-

Ronddwalen op het Schoonselhof

Momenteel zit ik voor het graf van de in armoede gestorven schrijver JMH Berckmans. Het gras op de ereweide is nog steeds vochtig. Het is '271010110731' zoals Berckmans zou noteren, iets na 11 op 27 oktober. Ik heb drie springuren tussen de les Nederlands taal 1 en de les Basiskaders van het leerkrachtenberoep en ik had gisteren besloten dat ik vandaag een 'Berckmans-dag' zou houden.

Na de les Nederlands wandelde ik naar de bushalte langs de Boerhaavestraat die zich vlakbij onze school bevindt. Met de bus reed ik naar de Rooseveltplaats en daar nam ik de tram 24 Hoboken- Schoonselhof. De trip alleen doet je al denken aan Berckmans, twee van zijn boeken hebben namelijk de titels: 'Taxi naar de Boerhaavestraat' en 'Brief aan een meisje in Hoboken'.

Met deze twee boeken ben ik vandaag ook op weg. Ik maakte een keuze uit 17 verschillende boeken die ik van deze schrijver bezit, daarmee bezit ik al zijn boeken behalve zijn dichtbundel 'Tranen voor Coltrane'.

Na een half uur op de tram te zitten terwijl ik las in ' Brief aan een meisje in Hoboken', een van zijn meer toegangkelijke boeken kwam ik aan op Schoonselhof en na een zoektocht van 20 minuten langs graven van Hendrick Consience en Herman de Conick vond ik eindelijk het met steenkolenbedekt graf van Berckmans. De grauwgrijze blinkende steenkolen geven het graf iets speciaals. Enerzijds zijn ze natuurlijk een metafoor voor zijn donker leven en anderzijds zijn ze een verwijzing naar Limburg, de geboorteplaats van de schrijver. De steenkoolmijnen van Limburg (o.a. Waterschei) komen regelmatig voor in het ouder werk van de schrijver. Een een gouden plaatje staan de woorden 'Hier dwaalt J.M.H. BERCKMANS in de grauwzone van Barakstad. 28-10-1953 31-08-2008', hij zou morgen 57 jaar geworden zijn.

Grappig genoeg ligt Berckmans begraven naast de dichter Marcel van Maele, beiden hebben nooit één cent van de verkoop van hun boeken gezien. Berckmans omdat hij er amper verkocht (soms maar 12 op één jaar) en Van Maele omdat hij blind was. Verder op de ereweide liggen personen als Julien Schoenaerts, Hubert Lampo, Gust Gils, de Antwerpse meesterchocolatier Burie en Nonkel Bob. Vrolijke vrienden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten