donderdag 11 november 2010

Dodezielen op Allerjazzdag (2)


Dodezielen op Allerjazzdag - 27 okt
-een dag gevuld met JMH Berckmans-

Terug richting Boerhaavestraat

Na een half uur verliet ik het immense Schoonselhof. Er vlogen zeven ganzen in V-formatie richting zuiden over het kerkhof. Op de terugweg las ik in 'Taxi naar de Boerhaavestraat', een veel grimmiger en grauwe boek dan 'Brief aan een meisje in Hoboken'. 's Avonds ging ik dan naar 'Berckmans', een stuk van Jurgen Delnaet met teksten van Berckmans in de Rataplan, een kleine oude theaterzaal niet ver van onze school.

Delnaet heeft in het werk van de schrijver vooral gezocht naar de meest humoristische en vrolijkere stukken. Ik heb zo'n vermoeden dat hij uit elk boek wel een of meerdere fragementen heeft gekozen. Zo herken ik 'Polonaise voor het Voetvolk' uit 'Het zomert in Barakstad', 'Top twintig aller tijde definitieve versie' uit 'Brief aan een meisje in Hoboken', 'Vrouwen in zes steden' en 'Met Jan in de metropool of de ballade van wasted youth' uit 'Vergeet niet wat de zevenslaper zei' en nog enkele andere fragementen die ik niet direct kan plaatsen.

Het decor is zeer miniem, een microfoon die de acteur gebruikt om meer rock 'n roll stukken te spelen, een opgezet wit hondje dat Charlowieke, de hond van Berckmans moet voorstellen, en een zetel vol kleren die de acteur bij elk fragement verwisselt.
Het vreemde aan het toneel is dat de acteur er alles aan doet om te zijn als Berckmans, de valse baard, veel te grote bril, kleding en de handbewegingen maar dat hij wel praat in het algemeen Nederlands wat bevreemdend overkomt. Verder weet hij angstaanjagend goed Berckmans neer te zetten op het podium.

(foto: de kaft van zijn boek 'het onderzoek begint')

Geen opmerkingen:

Een reactie posten