maandag 1 november 2010

Mevr Plath op visite


De Turnhoutse Bib is gesloten. Momenteel verhuist men de boeken van de oude bib naar oude klaslokalen in het Sint-Victorinstituut. Het moet een hele job zijn alle boeken te verhuizen, naast de zichtbare collectie zit er ook nog een redelijk grote collectie verborgen in de kelders.

Voor de boeken moet de verhuis ook niet prettig zijn. Ze worden wellicht tijdelijk in dozen of plastik boxen opgesloten tot ze na een tijdje een nieuwe plaats krijgen. Welnu, om een boek dat te besparen en ook de medewerkers van de bib een beetje te helpen is er nu een boek bij me op visite.

'Zie, de duisternis lekt uit de scheuren' van Sylvia Plath is zo momenteel op bezoek. Het boek, dat de beste gedichten van de schrijfster bevat, is zo al donker genoeg. Het dan ook nog eens in een donkere doos opsluiten lijkt mij vreselijk.

Ik heb de gedichten al meermaals gelezen en ik heb deze ook allemaal in andere bundelingen reeds thuis staan. Ik heb het dus niet uitgeleend om te lezen. Natuurlijk sla ik het nog wel eens open op een willekeurige bladzijde om dan het gedicht hardop te lezen. Maar veleer is zij gewoon een gast.

Ze verblijft samen met de andere bundels en boeken van Sylvia Plath is mijn gasoven. Door plaatsgebrek bewaar ik nu eenmaal sommige boeken op andere plaatsen dan mijn boekrek. Kenners van Mevr. Plath vinden dit misschien ook een beetje luguber, aangezien de schrijfster zelfmoord pleegde door haar zelf te stikken met haar hoofd in de gasoven. Maar vrees niet mijn gasoven werkt niet, vandaar dat hij functie doet als boekenrek.

'Zie, de duisternis lekt uit de scheuren' verblijft nu hier met haar collega's zoals 'Ariel', 'De glazen stolp', 'Brieven naar huis', 'dagboeken' en 'Mijn uren zijn met schaduw gehuwd'. Het moet eens iets anders zijn voor haar. Op visite bij haar vriendinnen/collega's. Ook haar ex Ted Hudges hangt in de oven rond, al weet ik niet dat ze dat wel zo prettig vindt.

Op 15 november gaat de bib terug open en gaat ze terug waar ze hoort. In de poëzieafdeling bij de P van Drs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten