vrijdag 31 december 2010

Hemelsinki 4

we wandelen door het bos met twee honden, tinna en selia, de strontetende hond. alles is wit, we zien sporen van andere dieren, de sneeuw is diep.

we vieren mijn verjaardag in ikea, we drinken flader dryck en praten zweeds. het is al donker als we terugkeren en de negentienjarige zwarte kat puttu ontmoeten. een mirakel. time goes fast while you're having sun.

als we het appartement van van oona's vriendin verlaten worden we gebombardeerd door ijsregen. een man met een kliefbijl hakt het dak ijsvrij.

in het nationaal museum zien we oude speerpunten, klokbekers en elandbeeldjes. Ze hebben een hele familie noord-finnen nagemaakt met traditionele kleding. jaja, het zijn lappen.

volgens mijn lief heb ik de zieligste verjaardagfacebook allertijden. slechts 4 prikbordreacties, ik vind het wel grappig. ik zeg: 'jaja, maar ik heb ook nog drie esemessjes gekregen'

suomenlinna, het eiland voor de kust van hemelsinki, is vreselijk koud. het vriest er min vijftien en er staat een harde zeewind. vorige keer was het hier dertig graden. ik herken sommige plaatsen maar het is er gans anders. ze zijn wellicht teruggevlogen naar warmere oorden.

geen finland zonder suana. suomisauna. van min tien naar plus negentig. we zijn zo heet.

de laatste dag nemen we bus naar het vliegveld vanuit malmi. fucking malmi. we nemen afscheid voor een lange tijd. dat doe je langer en intenser. ze loopt weg en kijkt slecht één keer om. ik ga door de controles en eet een mongolendriehoek.

le fin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten