dinsdag 8 januari 2013

Stadsgedicht 15: Vaststelling: een geldig gedicht

Beste,

Er is veel te doen rond Apcoa, de firma die de parkeerboetes in Turnhout controleert en int. Vele mensen uitten reeds hun ongenoegen via sociale media en het was ook een thema bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen. Een vriend van me had het idee om een gedicht, vermomd als parkeerboete, bij mensen onder de autoruit te gaan steken. En als stadsdichter  van Turnhout wou ik hier zeker iets mee doen. De gedichten worden deze nacht (de nacht van 8 op 9 januari) onder ruitenwissers gestoken. Samen met een team vrijwilligers verdelen we het gedicht, vermomd als een parkeerboete, over 500 auto's in Turnhout.Vooral de grote parkings in het centrum maar ook enkele drukke straten worden geviseerd.

De actie is ludiek bedoeld en het is ook een positief gedicht, het heeft geen zin om te gaan kankeren over het beleid. Ik wou eerder inspelen of het gevoel bij de mensen: als ze het strookje zien gaan ze eerst slecht gezind zijn om daarna te zien dat het maar een gedicht is met alle ontlading tot gevolg.
Poëzie moet je raken, en dat zal het zeker doen.

Stadsdichter van Turnhout ( nog tot einde deze maand)
Wim Paeshuyse


VASTSTELLING: Een geldig gedicht

ruitenwissers wuiven je toe
buitenklissers staan op de loer
maar dat is niet wat ik doe

ik vraag geen geld
alleen een klein moment
als je bent uitgeteld

zoek je maar te pletter
naar de kleine letters
maar je zal niets vinden

geen verborgen boodschap
tussen de regels
is het alleen maar wit

Negeer mij als je wil,
Verfrommel mij in binnenzak,
gooi mij in de prullenbak

Plooi mij tot een vlieger
en laat mij zweven
boven net die

stad die u doet leven
of perforeer mij
tot confetti

1 opmerking:

  1. Sterk, Wim. Ik ga vanavond mijn auto 'expres' verkeerd parkeren ergens in de stad. IK WIL DIT GEDICHT ONDER MIJN RUITENWISSERS VINDEN.
    Leve de/je 'penale' poëzie!
    Hilde VL

    BeantwoordenVerwijderen