maandag 4 februari 2013

Stationstraat 34

(foto: Joost Bataille)

Enkele dagen na nieuwjaar had ik in Turnhout een afspraak met een fotograaf. Hij is bezig met het maken van een fotoboek met portretten van stadsdichters en hij vroeg enkele weken daarvoor of ik mee wou werken aan zijn project. 'Het is me een eer' antwoordde ik. In Turnhout dronken we eerste koffie in Ranonkel en daarna liepen we terug naar het station waar hij mij fotografeerde. Het was een zeer aangename ontmoeting. De deal was dat ik vervolgens over de ontmoeting een gedicht zou schrijven en dat gedicht kun je hieronder lezen.

Als je meer wilt zien van de foto van Joost dan kan dat op zijn site.

Stationstraat 34

Er zijn huizen in deze stad
die ik elke dag passeer
maar die ik nog nooit heb gezien

en dan wilt hij mij voor deze
nooit geziene gevel fotograferen
voor ook hier de sloopgravenoorlog

begint, voor de nieuwbouwappartementen
hier als bunkers verrijzen, zo legt
de fotograaf niet enkel mij

maar in de marge, ook dit oude huis vast
deze stad, deze geschiedenis,
die net als de verf op de gevel

laagje voor laagje blootgeeft,
de bakstenen uit deze kleigrond
de voegen waar niemand zich ooit naar.

zo legt ook de stadsdichter
deze stad, vel per vel vast
in gedichten van zes verdiepingen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten