zaterdag 16 mei 2015

Speciale boeken 5: Smile!

Ik hou van kleine boekjes. Zeker als ze zelf in elkaar zijn geknutseld. Een oud houten poppenhuis op mijn kast herbergt mijn collectie kleine boekjes. We gaan van groot naar klein om te eindigen met het boekje waar ik het eigenlijk over wil hebben.
Enkele stripzines van Ward Zwart, yumyum, Amanda Vähämäki. Maar dat kan natuurlijk nog kleiner:
Deze boekjes zijn al een stukje kleiner. Het zijn boekjes over verschillende onderwerpen die vroeger bij de kaas van het merk Franco-Suisse zaten. (Je ruikt er niets aan.)
Ik gaf zelf ook enkele kleine boekjes uit. Deze week verscheen nog 'E' dat net zoals Portefeuille Poëzie 1 en 2, is uitgeven ter grote van een bankkaart. Het kleinste boekje (5cm x 5cm) dat ik dan weer maakte is Haaikoe, een dichtbundeltje samen met Wouter van Peer.




En dan nu eindelijk het boekje waar ik eigenlijk iets over wil zeggen: 'Smile!' Dit kleine boekje (5cm x 3,5cm) is een fotoboek (!) gemaakt door Rick Hekman en bevat enkele foto's van lachende monden. De laatste pagina's zijn dan weer is een soort spiegelende plastiek die ervoor zorgt dat je je eigen lach ziet. Want dat gebeurt onvermijdelijk als je dit boekje leest: je begint spontaan te lachen. Hoe geweldig kan een boekje zijn? Verder is het leuk om weten dat hij het volledig manueel snijdt en naait en dat dat met zoveel precisie gebeurt dat hij gerust hersenchirurg had kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten