maandag 17 januari 2011

Ik ben mogelijk


Zaterdag ging ik naar de voorstelling van 'Ik ben mogelijk', de debuutbundel van de Antwerpse dichteres Maud Vanhauwaert. De bundel werd voorgesteld in 'De Tijd', een zaal vlakbij de hoerenbeurt (2 vliegen) in Antwerpen.

Laten we beginnen met de negatieve commentaar. Persoonlijk vind ik de bundel lelijk, auteurs vinden artwork steeds belangrijker (het gevecht tegen de e-books), maar Maud houdt het op een simpele cover die verdacht veel weg heeft van de handleiding van mijn Nikoncamera. Nuja, smaken verschillen.

Wat ik meisjes al heel mijn leven probeer wijs te maken is dat uiterlijk niet zo belangrijk is en dat ze dus beter naar het innerlijke kijken (anders geraak ik nooit van straat). Dus laten we dat ook met deze bundel doen.

Ik heb op de busrit na de voorstelling van Antwerpen naar Turnhout 'Ik ben mogelijk' met potlood onder handen genomen, alle mooie zinnen, leuke vondsten en prachtige beelden heb ik aangeduid waardoor de bundel er nu uitziet als een volgekribbeld schetsboek. De bundel ziet er dan misschien uit als een handleiding van een Nikon-camera maar de beelden beschreven in deze bundel zijn veel mooier en leuker dan je ooit met een fototoestel zou kunnen maken.

mijn favoriete strofe:
zoals je het licht kan dimmen
zo kan je niet een beetje
van een brug af springen

Andy Fierens was 34 jaar toen zijn eerste dichtbundel verscheen. Sakia de Jong 31 jaar, Tjitske Jansen 30 jaar, Dimitri Verhulst 29 jaar, Stijn Vranken 28 jaar en Hagar Peeters 27 jaar. Maud stelt deze bundel voor op haar 27ste verjaardag en verslaat ze daardoor allemaal op leeftijd(alleen Maarten Inghels doet het nog beter - 21 jaar).

'Ik ben Mogelijk' is een straf debuut dat u nu allemaal maar snel moet gaan kopen. Ik vermoed dat dit wel eens een mooi begin kan zijn van een schoon carrière.

'Ik ben Mogelijk' van Maud Vanhauwaert is verschenen bij Querido en kost bijna 19 eurie. Ze treedt op 5 maart op Turn Out City Nights in de Kuub, CC de Warande, Turnhout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten